Hoppa till sidans innehåll

Öppet medlemsbrev

10 JUL 2021 15:51
  • Skapad: 10 JUL 2021 15:51

Hej alla medlemmar och föräldrar i simklubben.

 

Vi som förening har utvecklats under den här långa tråkiga tiden som nu varit med Covid-19 vilket vi tycker är toppen för ju fler barn som lär sig simma och fortsätter med att utveckla tekniken är A och O för samhället. Vi har tyvärr som många andra föreningar drabbats ekonomiskt då vi inte har fått hålla vår vuxenverksamhet igång eller arrangerat Älgadoppet men vi har fått statligt bidrag för att kompensera uteblivna intäkter. Utgifterna är på samma nivå som innan Covid då vi fortsatt att hyra simhallen som tidigare så vi kunde hålla avstånd mm.

Varför jag nu skriver detta brev är att föreningen står inför ett beslut som är svårt att förhålla sig till då vi kanske får be simmare att sluta träna med oss alternativt nästan öka träningsavgifterna till det dubbla. Anledningen till detta är att vår kommun nu anser att de måste hålla öppet för allmänheten 6 dagar i veckan speciellt mellan 17-20 då vi tidigare har haft möjligheten att boka hela hallen. Vi i styrelsen har haft ett minst sagt udda möte med ansvariga på Kultur och Fritid där de redan innan mötet hade bestämt att förändringen som drabbar föreningen är det bästa då personerna har klassat Hallevibadet som ett ”allmänhetens bad” och inte längre en idrottsanläggning. Med denna klassning säger Kultur och Fritid att de regler som finns i kommunen inte gäller för badet då det inte är en idrottsanläggning. I reglementet kan man läsa om hur tider ska fördelas samt att barn ska prioriteras och att de inte ska träna efter 21.00 men då de nu klassat vår träningshall som ett ”allmänhetens bad” så gäller inte deras egna reglemente.  Kultur och Fritid har dock erbjudit oss att kunna boka hela hallen efter 20.00 vilket gör att i teorin så skulle vi nästan lösa situationen men med ökade kostnader i form av fler hyrda timmar, sämre förutsättningar för att bedriva vår verksamhet då våra barn aldrig kan träna ostört.

Om vi ser till den ekonomiska frågan så är prislistan satt så att vi betalar 401kr/h för hela hallen och 97kr/h för att hyra en bana vilket gör att vi betalar nästan samma summa för hela hallen som för kultur och fritids förslag om att vi kan hyra 4 banor i timmen mellan 17-20. Vi i styrelsen ser det som en indirekt hyreshöjning då vi nu betalar för mindre yta. Till detta så skulle vi behöva enbart för förändringen på måndagar betala 800kr extra/vecka i 40-42 veckor för att kompensera missade bantimmar med en bokning mellan 20-22.  För att täcka de ökade kostnaderna så kommer vi behöva höja träningsavgifterna vilket vi tycker är oerhört tråkigt.

Till den mer praktiska frågan; Vi har försökt planera utefter de nya förutsättningarna men vi kan inte säga att det är en bra lösning vilket innebär följande träningstider på måndagar.

  • Bronsgruppen delas upp där några simmar 17-18 och några simmar 18-19.
  • Silver och Guld simmar i dagsläget 18-19, kan komma att bli förändring när fler från bronsgruppen tillkommer då ev. 19-20
  • Tävlingsgrupperna till en början 19-21, om guld/silver tränar 19-20 så flyttas tävlingsgruppen till 20-22 (om vi ska följa kommunens regler så är det bara de över 18 som får träna sista timmen då barn inte ska träna efter 21)
  • Vuxengrupperna är de som får den största förändringen och får till en början simma 20-22, blir det flytt av tävlingsgrupp så blir det enbart 21-22

Vi gjorde ett utskick till våra vuxensimmare som inte har fått träna med oss under våren där frågan var om de fortsatt är intresserade av att fortsätta under hösten om det öppnar upp igen. Vi blev glatt överraskade för alla svarade att de ville fortsätta. Kommer alla samtidigt så är det över 30 simmare som vi ska få plats vilket göra att behovet är hela hallen och inte bara 4 banor. Att tävlingsgruppen som växt till nästan 20 simmare nu ska trängas på 4 banor är inte heller optimalt. Att behöva dela på bronsgruppen är precis det man inte vill för då missar vi det sociala i träningen. Vi har simmare med behov av extra stöd vilket vi kan ge i undervisningsbassängen (lilla), där har nu kommunen ute en möjlighet till bokning av simskola vilket gör att det ev. kan bli ”stökigt” i hallen den timmen.

Vi kommer även behöva fler tränare i föreningen då inte alla har möjlighet att ställa upp på dessa senare tider då de själva har ett arbete som startar tidigt dagen efter. Har ni hört något skvaller på ”stan” om det finns någon som kan simning och vill hjälpa till så hör gärna av er till mig.

Styrelsen kommer hålla extramöte nu i juli för att arbeta fram den bästa lösningen för alla er simmare. Vi kommer självklart informera er så fort vi har ett bra förslag.

Vill önska er alla en trevlig sommar

Ordförande, Lars Persson

 

 

Skribent: Lars Persson
E-post: Adressen Gömd

_______________

Sponsorer och 
Samarbetspartners

_______________

Larsson Swimwear

Simklubben har idag ett samarbete

med Larsson Swimwear i Frändefors

gällande våra klubbkläder. Är ni

intresserade så kolla vidare här

_______________

Gör som simmarna i tävlingsgruppen,

träna hos Nordic Wellness

_______________

Spelar du hos Svenska Spel,

välj oss i Gräsroten

Gräsroten

_______________

Om du spelar Bingolotto, köp

den via bildlänken så stödjer du SKV

Bingolotto

_______________

 

Som medlem får ni 20% om

ni uppger klubbens namn vid

köp hos Flügger Vänersborg

_______________

Postadress:
SK Vänersborg - Simidrott
Vallgatan 23B
46231 Vänersborg

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info